Maksime, Fransoa Larošfuko

Maksime, Fransoa Larošfuko


1.

Ono što smatramo vrlinama često nije drugo nego spoj različitih postupaka i interesa što ih sudbina ili naša domišljatost uspijevaju pomiriti. Muškarci nisu uvijek junačni zbog hrabrosti i žene nisu uvijek čedne zbog čestitosti.

2.

Samoljublje je najveći od svih  laskavaca.

3.

Do kojih god otkrića došli u zemlji samoljublja, u njoj ostaje još čitavo mnoštvo neistraženih teritorija.

4.

Samoljublje je pametnije od najpametnijeg čovjeka na svijetu.

5.

Na trajanje naših strasti nemamo više utjecaja nego na trajanje našega života.

6.

Strast često pretvara najpametnijeg čovjeka u bezumnika, a najveće blesane čini pametnima.

7.

Državnici nas žele uvjeriti kako su slavni i veličanstveni pothvati što zasljepljuju oči posljedice velikih zamisli, ali oni su obično posljedice ćudi i strasti. Tako je rat između Augusta i Antonija, koji se obično pripisuje njihovoj ambiciji da zavladaju svijetom, možda bio samo posljedica ljubomore.

8.

Strasti su jedini govornici koji uvijek uvjeravaju. One su svojevrsno umijeće prirode s nepogrešivim pravilima; i najjednostavniji čovjek koji ima strasti uvjerljiviji je od najrječitijega koji ih je lišen.

9.

Strasti su nepravedne i sebične, zbog čega ih je opasno slijediti i zbog čega ih se treba čuvati i kad se čine najrazumnijima.

10.

Ljudsko je srce neprestani proizvođač strasti, tako da je propast jedne gotovo uvijek

ustoličenje neke druge.

11.

Iz strasti često nastaju njima suprotne strasti. Škrtost ponekad rađa rasipnost i rasipnost škrtost; često smo snažni zbog slabosti i smjeli zbog bojažljivosti.

12.

Koliko se god trudili zakriti svoje strasti prividom pobožnosti i časti, one se uvijek promaljaju kroz svoj veo.

13.

Naše samoljublje teže podnosi osudu naših ukusa nego naših uvjerenja.

14.

Ljudi ne samo da su skloni zaboraviti dobročinstva i uvrede nego i mrze one koji su im učinili uslugu i prestaju mrziti one koji su im nanijeli nepravdu. Trud da uzvrate za dobro i da se osvete za zlo čini im se ropstvom kojem se nerado podvrgavaju.

15.

Milostivost vladara često nije drugo nego strategija za zadobivanje naklonosti naroda.

16.

Tom se milostivosti, koja je proglašena vrlinom, oni služe ponekad zbog taštine, ponekad zbog lijenosti, često zbog straha, a gotovo uvijek zbog svega toga zajedno.

17.

Umjerenost sretnih ljudi proizlazi iz spokojstva što ga dobre okolnosti daju njihovoj ćudi.

18.

Umjerenost je svojevrstan strah od izazivanja zavisti i prezira koje zaslužuju oni što se opijaju svojom srećom. Ona je isprazno razmetanje snagom naše pameti. Konačno, umjerenost ljudi na vrhuncu njihova dostojanstva nije drugo nego želja da se prikažu većima od svoje sudbine.

19.

Svi imamo dovoljno snage za podnošenje tuđih jada.

20.

Postojanost mudrih nije drugo nego umijeće da se nutarnji nemir zatvori u svoje srce.

21.

Osuđenici na smrt ponekad izigravaju postojanost i prezir prema smrti koji je zapravo samo strah da se s njome suoče. Stoga bi se moglo reći da su ta postojanost i taj prezir za njihovu pamet ono što je povez za njihove oči.

22.

Filozofija lako nadvladava prošla i buduća zla. Ali ona sadašnja nadvladavaju nju.

23.

Malo tko doista poznaje smrt. Kad dođe, ona se uglavnom ne prihvaća odlučno, već iz gluposti i navike. Većina ljudi umire samo zato što ne može spriječiti da umre.

24.

Veliki ljudi koje dugotrajne nevolje uspiju shrvati pokazuju da ih nisu podnosili snagom duše nego onom ambicije, i da se, osim po velikoj taštini, junaci bitno ne razlikuju od ostalih ljudi.

25.

Veće su vrline potrebne za podnošenje sreće nego za podnošenje nesreće.

26.

U sunce i smrt nije moguće gledati netremice.

27.

Često se hvalimo svojim strastima, čak i onima najgorim; ali zavist, tu plašljivu i stidljivu strast, ne usuđujemo se čak ni priznati.

28.

Ljubomora je u neku ruku opravdana i razumna, jer teži samo sačuvati dobro koje nam pripada ili koje smatramo da nam pripada, dok je zavist pomama koja ne može trpjeti tuđe dobro.

29.

Zlo koje činimo izaziva manje netrpeljivosti i mržnje nego naše dobre osobine.

30.

Imamo više snage nego volje: često mislimo da je nešto nemoguće jer se želimo opravdati pred sobom.

31.


Kad ne bismo imali mana, ne bismo toliko uživali zapažajući tuđe.

32.

Ljubomora se hrani sumnjama; čim prijeđe sa sumnje na izvjesnost, pretvara se u pomamu ili dolazi kraju.

33.

Ponos uvijek nadoknađuje izgubljeno i ne gubi ništa čak i ako se odrekne taštine.

34.

Kad ne bismo bili ponosni, ne bismo se žalili na ponos drugih ljudi.

35.

Ponos je jednak u svim ljudima; razlika je jedino u načinu na koji ga oni pokazuju i oblicima   u kojima se očituje.

36.

Čini se da nas je priroda, koja je tako mudro uskladila organe našega tijela da nas učini sretnima, obdarila i ponosom da nas poštedi bolnog uvida u naše nedostatke.

37.

U prijekorima što ih upućujemo onima koji griješe ponos ima više udjela nego dobrota: ne kudimo ih toliko da ispravimo njihove nedostatke koliko da ih uvjerimo kako smo ih sami lišeni.

38.

Obećavamo u skladu sa svojim nadama, obećanje održavamo u skladu sa svojim strahovanjima.

39.

Interes govori sve jezike i igra sve uloge, čak i onu nezainteresiranog.

40.

Interes neke zasljepljuje, dok nekima rasvjetljuje put.

41.

Oni koji se suviše zaokupljaju malim stvarima obično postaju nesposobni za    velike.

42.


Nedostaje nam snage da dokraja slijedimo svoj razum.

43.

Čovjek često misli da upravlja stvarima dok one upravljaju njime, i dok njegova glava teži jednom, njegovo ga srce bez njegova znanja vuče nekome drugom cilju.

44.

Snaga i slabost uma su pogrešni nazivi; one su zapravo samo dobro ili loše zdravlje tjelesnih organa.

45.

Hirovi naše ćudi nepredvidljiviji su čak i od onih   sudbine.

46.

Ljubav ili ravnodušnost prema životu kod filozofa bila je samo stvar ukusa i njihova samoljublja, o kojoj se ne može prepirati ništa više nego o ukusu prema određenim riječima    ili bojama.

47.

Naša ćud daje vrijednost svemu što nam dolazi od sudbine.

48.

Sreća nije u stvarima, nego u ukusu: sretni smo posjedujući ono što volimo, a ne ono što drugi smatraju vrijednim ljubavi.

49.

Nikad nismo tako sretni ili tako nesretni kao što mislimo.

50.

Oni koji smatraju sebe vrsnima ponose se svojom nesrećom i smatraju je čašću, ne bi li uvjerili sebe i druge da su dostojni biti na udaru sudbine.

51.

Ništa ne bi trebalo tako umanjiti naše zadovoljstvo samima sobom kao kad primijetimo da osuđujemo nešto što smo nekoć odobravali.

52.

Kolika god razlika naizgled postojala među sudbinama, postoji određeno izravnanje sreće i nesreće koje ih izjednačuje.

53.

Kakvim god vrlinama obdarila određene ljude, priroda je nemoćna stvoriti junake sama i bez pomoći sudbine.

54.

Prezir što su ga filozofi izražavali prema bogatstvu bila je samo skrivena želja da opravdaju svoju vrsnoću osvećujući se nepravdi sudbine prezirom prema dobrima kojih ih je ona lišila; to je bio njihov tajni način da se zaštite od poniženja siromaštva, zaobilazan put do ugleda koji nisu mogli steći bogatstvom.

55.

Mržnja prema onima koji uživaju povlastice nije drugo nego ljubav prema samim povlasticama. Naša ogorčenost zbog toga što ih ne uživamo ublažava se i čini podnošljivijom prezirom koji izražavamo prema onima što ih uživaju; odbijamo im iskazati poštovanje, jer im ne možemo oduzeti ono zbog čega pobuđuju poštovanje svih.

56.

Da steknemo priznanje u društvu, činimo sve što možemo kako bi izgledalo da smo ga stekli.

57.

Iako se ljudi hvale svojim podvizima, oni često nisu posljedice velikih zamisli, nego posljedice slučaja.

58.

Naša djela kanda imaju svoje sretne i nesretne zvijezde, kojima uvelike duguju pohvale i pokude što im se upućuju.

59.

Ne postoji tako loš stjecaj okolnosti a da mudar čovjek iz njega ne bi mogao izvući neku korist, ni tako dobar stjecaj okolnosti a da ga nerazborit čovjek ne bi mogao okrenuti na svoju štetu.

60.

Sudbina sve okreće u korist onima kojima ide na ruku.

61.

Sreća i nesreća ljudi ne ovise o njihovoj ćudi ništa manje nego o hirovima sudbine.

62.


Iskrenost je otvaranje srca koje nalazimo u vrlo malo ljudi; ono što obično viđamo samo je lukavo pretvaranje kojim se želi steći tuđe povjerenje.

63.

Zaziranje od laži nerijetko je nesvjesna težnja da svoja svjedočanstva učinimo vjerodostojnima, da svojim riječima priskrbimo neko religiozno uvažavanje.

64.

Istina ne čini toliko dobra u svijetu koliko njene patvorine čine zla.

65.

Razboritost se obasiplje hvalom. A ipak, ona nam ne može zajamčiti ishod ni najneznatnijeg događaja.

66.

Mudar bi čovjek trebao poredati svoje interese po važnosti i baviti se njima jednim po jednim. Naša gramzivost često naruši taj red i navodi nas da jurimo za toliko toga ujedanput, te zbog pretjerane želje za bezvrijednim stvarima propuštamo one najvažnije.

67.

Urođena dražest je za tijelo ono što je zdrav razum za pamet.

68.

Teško je reći što je ljubav. Ono što se može reći jest da je ona u duši strast za vlašću, u umu duhovna srodnost, dok je u tijelu samo skrivena i nesvjesna želja da posjedujemo ono što volimo poslije mnogih opsjena.

69.

Ako postoji čista, drugim strastima nepomućena ljubav, onda je to ona skrivena na dnu naših srdaca i koje ni sami nismo svjesni.

70.

Ne postoji maska koja bi mogla dugo prikrivati ljubav ondje gdje ona postoji, ni pružati njen privid ondje gdje je nema.

71.

Rijetke su osobe koje se ne stide što su se voljele, kad se prestanu voljeti.

72.


Sudimo li o ljubavi prema većini njezinih posljedica, ona je sličnija mržnji nego prijateljstvu.

73.

Nalazimo žene koje nikad nisu imale ljubavnu avanturu; ali rijetko ćemo kad naći ženu koja je imala samo jednu.

74.

Postoji samo jedna vrsta ljubavi, ali postoji tisuću različitih imitacija ljubavi.

75.

Ljubavi je kao i vatri potreban stalan poticaj: ona se gasi čim se prestane nadati ili strahovati.

76.

S pravom je ljubavi kao s ukazanjima duhova: cijeli svijet o njoj govori, ali samo su je rijetki vidjeli.

77.

Ljubav posuđuje svoje ime bezbrojnim odnosima koji joj se pripisuju, ali u kojima nema više udjela nego što dužd ima udjela u onome što se zbiva u Veneciji.

78.

Ljubav prema pravdi u većine ljudi nije drugo nego strah od podnošenja nepravde.

79.

Šutnja je najsigurnija odluka za onoga tko sumnja u sebe.

80.

Razlog zbog kojeg smo toliko nestalni u svojim prijateljstvima jest činjenica da je teško spoznati osobine srca, dok je lako spoznati one glave.

81.

Ne možemo ljubiti ništa osim onoga što nas se osobno tiče, i kad dajemo prednost svojim prijateljima pred samima sobom samo se povodimo za vlastitim ukusom i vlastitim zadovoljstvom; ipak, jedino po tom davanju prednosti prijateljstvo može biti istinito i savršeno.

82.

Izmirenje s našim neprijateljima nije drugo nego želja da poboljšamo svoje stanje,

zamorenost ratom i strah od kakva kobnog stjecaja okolnosti.

83.

Ono što su ljudi nazvali prijateljstvom zapravo je samo ortaštvo, obostrano usklađivanje interesa i razmjena usluga; konačno, ono nije ništa drugo nego trgovina u kojoj samoljublje uvijek očekuje neku dobit.

84.

Sramotnije je sumnjati u svoje prijatelje nego od njih biti prevaren.

85.

Često uvjeravamo sebe da volimo ljude koje su moćniji od nas, no to se naše prijateljstvo temelji isključivo na interesu. Nismo im odani zbog dobra koje im želimo učiniti, nego zbog dobra koje od njih želimo primiti.

86.

Naša nepovjerljvost prema drugome opravdava njegovu obmanu.

87.

Ljudi ne bi dugo živjeli u društvu da stalno ne obmanjuju jedni druge.

88.

Samoljublje uvećava ili umanjuje dobre osobine naših prijatelja razmjerno zadovoljstvu koje od njih izvlačimo, i mi prosuđujemo njihovu vrijednost prema načinu na koji se prema nama ponašaju.

89.

Svi se žale na svoje pamćenje, ali nitko se ne žali na svoje rasuđivanje.

90.

U društvenom ophođenju izazivamo više naklonosti svojim manama nego svojim dobrim osobinama.

91.

Najveća ambicija uopće ne izgleda kao ambicija kad se nađe u potpunoj nemogućnosti da postigne svoj cilj.

92.

Otvoriti oči čovjeku obuzetu vlastitom vrijednošću znači napraviti mu istu onakvu medvjeđu

uslugu kao onoj atenskoj ludi koja je vjerovala da su svi brodovi što uplovljavaju u luku njeno vlasništvo.

93.

Starci vole davati dobre savjete, da bi se utješili što više nisu u stanju davati loše primjere.

94.

Umjesto da uzdignu, velika imena unizuju one koji im nisu dorasli.

95.

Vidjeti da su oni koji zavide na nečijoj vrsnoći primorani da je hvale, znak je iznimne vrsnoće.

96.

Netko može biti nezahvalan, a da je manje kriv za svoju nezahvalnost od svog dobročinitelja.

97.

Pogrešno se smatralo da su um i moć rasuđivanja dvije različite stvari. Rasuđivanje nije drugo nego snaga svjetlosti uma, koja prodire do temelja stvari te opaža sve što treba    opaziti i zamjećuje ono što se čini nezamjetljivim. Stoga se moramo složiti da su svi učinci koji se obično pripisuju rasuđivanju zapravo posljedica prodornosti te svjetlosti koja je svojstvena umu.

98.

Svatko govori dobro o svome srcu, ali nitko se ne usuđuje govoriti dobro o svom umu.

99.

Uglađen um jest um koji misli časne i istančane misli.

100.

Udvoran um jest um koji laska na dopadljiv način.



Preveo Marko Gregorić

Urednik Krešimir Pintarić

Izvornik: Maksime, Besplatne elektroničke knjige

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Pretraga. Dijakritički znaci su obavezni. Nakon toga pritisnite "enter".